Kognitívna veda
letný semester 2002/03
Lektor: RNDr. Martin Takáč, Ústav informatiky, miestnosť I-34, martin.takac@fmph.uniba.sk
Rozsah: 1 semester 2/2, utorok 8:10 akvárium II (prednáška), 9:50
akvárium I (seminár)
Kód: M-INCU15
Kredity: 6
Prerekvizity: M-INCU01 (Úvod do umelej inteligencie)
Obsah
Kognitívna veda je nový interdisciplinárny odbor, ktorý sa zaoberá štúdiom
mysle a povahou inteligentného správania. Impulzy pre vznik odboru vyšli
z psychológie, informatiky, lingvistiky, neurovedy, antropológie a filozofie.
Cieľom kurzu je poskytnúť prehľad teórií, metód a tém, ktoré sa etablovali
v kognitívnej vede. Doplnkom k prednáškam budú semináre venované diskusiám,
demonštráciám a psychologickým experimentom.
Prednášky
Témy
- Čo je to kognitívna veda
- Mentálne procesy a reprezentácia
- Percepcia, videnie
- Neurovedy, konekcionizmus
- Pamäť, učenie
- Usudzovanie
- Komunikácia
- Vedomá a nevedomá myseľ
Predbežný časový rozvrh
- Čo je to kognitívna veda (11. 2.)
- Mentálne procesy a reprezentácia, konceptuálne priestory (18.
2.)
- 25. 2. prednáška nebude (som odcestovaný)
- Percepcia I: Marrov výpočtový prístup k videniu (4. 3.)
- Percepcia II.: Farebné videnie, sluch, čuch, chuť, hmat, teplo,
chlad (11. 3.)
- Pamäť a konekcionizmus (18. 3.)
- Komunikácia I.: typy komunikačných systémov; fonológia (25. 3.)
- Komunikácia II.: syntax, sémantika; modelovanie vzniku jazykových
fenoménov (1. 4.)
- Učenie: posilňovanie asociácií, induktívna inferencia, konceptualizácia
(8. 4.)
- Usudzovanie: dedukcia, indukcia, mentálne modely, tvorivosť (15.
4.)
- 22. 4. prednáška nebude (veľkonočné voľno)
- Vedomá a nevedomá myseľ (29. 4.)
- ... (téma bude doplnená) (6. 5.)
- ... (téma bude doplnená) (13. 5.)
Seminár
2003: Neurovedy
Program: Spoločné štúdium knihy F. Koukolík: Lidský mozek: funkční
systémy, norma a poruchy, Portál, Praha, 2000.
Ťažiskom je prezentácia referátu na seminári. Písomným výstupom
je krátka anotácia referátu so zhrnutím hlavných myšlienok.
Rozsah: cca 1-2 str.
Formát: preferovaný je html, ale môže byť aj txt, rtf, ps, alebo pdf.
Spôsob odovzdania: e-mailom.
Termín: minimálne 3 dni pred termínom ústnej skúšky, na ktorý chce uchádzač
prísť. Odovzdaná anotácia je podmienkou na pripustenie ku skúške.
Predbežný časový rozvrh
- Lachová: Úvod do neuroanatómie a neurofyziológie, základné
pojmy (18. 2.)
- 25. 2. seminár nebude (som odcestovaný)
- Hamaj: Zrakové poznávanie a agnózia (4. 3.)
- Sluchové a taktilné poznávanie a agnózia (11. 3.)
- Hitka: Pamäť a amnézie (18. 3.)
- Jazyk, reč a afázie (25. 3.)
- Hybnosť, praxie a apraxie(1. 4.)
- Gardoň: Vedomie, pozornosť, opomínanie (8. 4.)
- Funkčné systémy čelových lalokov(15. 4.)
- 22. 4. prednáška nebude (veľkonočné voľno)
- Emócie (29. 4.)
- Evolučná perspektíva, vzťah mozgu a sebauvedomenia (6. 5.)
- ...(téma bude doplnená) (13. 5.)
Semináre z minulých rokov:
Hodnotenie
seminár 50 %: prednesenie referátu + odovzdanie písomnej anotácie,
aktívna účasť na seminároch
prednášky 50%: ústna skúška z toho, čo bude odprednášané (sylaby ku skúške sú tu)
Odporúčaná literatúra a linky
- Moje prípravy
na prednášky v surovej forme (zazipovaný doc)
- Johnson-Laird, P.: The Computer and the Mind, Harvard University
Press, Cambridge, MA, 1988.
- Prednášky dištančného kurzu " Kognitívne vedy".
- Zborníky seminárov CogSci'98, CogSci'99, CogSci2000, CogSci2001.
- Koukolík, F.: O vztahu mozku
a paměti , in Psychiatrie, číslo 1, 2000.
- Beňušková L. a kol. (eds.): Hľadanie spoločného jazyka v
kognitívnych vedách, IRIS Bratislava, 2000.
- Gál E., Kelemen J. (eds.): Myseľ, telo, stroj, BRADLO Bratislava,
1992.
- Kvasnička V. a kol.: Úvod do teórie neurónových sietí, IRIS
Bratislava, 1997.
- Sacks, O. : Muž, který
si pletl manželku s kloboukem, Mladá Fronta Praha, 1993.
Dátum poslednej modifikácie: 17. 2. 2003