next 3.3 Význam inicializácie pri učení NN
previous 3.1 Paradigmy kontrolovaného učenia
up 3. Učenie a jeho paradigmy
Obsah


3.2 Paradigmy nekontrolovaného učenia

Pri tomto type učenia ide o spracovanie vstupu do NN na základe určitých zákonitosti. Prakticky to znamená, že NN môžeme počas učenia ponúknuť (iba) vstup do NN. NN potom sama spracuje a určuje výstup.Z toho dôvodu nazývame siete, ktoré používajú takúto metódu učenia tzv. samo-organizujúce sa siete ( self-organising NN). Otázka ukončenia učenia je založená na nájdení GS NN. Teda NN sa prestane učiť, ak zmena SV v čase $t$ a v čase $t+1$ budú dostatočne malé, t.j. pre matice váh $W$ platí
\begin{displaymath}
\vert \Delta W(t)~-~\Delta W(t+1) \vert ~\leq~ \epsilon
\end{displaymath} (3.6)

kde $\epsilon$ je dostatočne malá hodnota. NN s nekontrolovaným učením ukončuje svoju činnosť, ak sa dostane do GS. Tu môžeme hovoriť o GS a nie o konvergencii NN, lebo nevieme, aký bude výstup z NN. Vo všeobecnosti rozdeľujeme metódy nekontrolovaného učenia do dvoch základných typov: Poznámky k jednotlivým typom učenia :
1.
Hebbovo učenie predstavuje prístup, ktorý prvýkrát spomenul dr.Hebb vo svoje knihe "Organizácia správania". Tieto myšlienky boli v ďalšom rozpracované do podoby dvoch nasledovných zásad:
  • ak 2 neuróny na opačných stranách synapsie sú aktivované naraz (synchrónne), potom SV synapsie sa zvýši.
  • ak 2 neuróny na opačných stranách synapsie sa aktivizujú v rôzných časoch (asynchrónne), potom SV synapsie sa zníži alebo $\to~0$.
Takéto synapsie NN, ktoré splňujú spomenuté zásady nazývame Hebbove synapsie. Globálne potom môžeme Hebbove synapsie charakterizovať 3 nasledovnými mechanizmami:
  • mechanizmus závislý na čase - stav SV je závislý na stave pred a postsynaptických neurónov, ktoré sú závislé na čase,
  • mechanizmus lokálnej definície - stav synapsie má priestorovo-časový charakter. Synapsie a SV sú nositeľmi informácie a zdrojom ďalšej lokálnej zmeny. Preto NN s Hebbovými synapsiami sú schopné nekontrolovaného učenia,
  • mechanizmus interakcie a korelácie - spôsob zmeny SV zaručuje interakciu medzi pred- a postsynaptickými neurónmi. Tak isto je zaručený korelačný vzťah medzi spomínanými neurónmi, práve zaručením vlastností Hebbových synapsii.
Matematicky môžeme vyjadriť zmenu SV Hebbových synapsii pre dvojicu neurónov "k" a "i" ("k" vstupuje do "i") nasledovne :
\begin{displaymath}
\Delta w_{ki}(t)~=~funkcia(x_{k}(t),x_{i}(t))
\end{displaymath} (3.7)

resp.
\begin{displaymath}
\Delta w_{ki}(t)~= ~\gamma~x_{k}(t)~x_{i}(t)
\end{displaymath} (3.8)

Pri takýchto prípadoch je možná saturácia, ale tieto problémy sa riešia modifikáciou uvedených prístupov. K záveru informatívneho popisu Hebbovho učenia je treba naznačiť, že v závislosti s horeuvedenými zásadami rozdeľujeme synapsie do troch skupín a to
  • Hebbove synapsie
  • nie-Hebbove synapsie
  • inverzné Hebbove synapsie
2.
Kooperačné a konkurečné učenie Majme NN s M-neurónmi, ktoré majú stavy $x_{i}~,i~=1,\dots,M$. Ak sledujeme NN z hľadiska dynamiky potom označme
\begin{displaymath}
\frac{d~x_{i}}{d~t}~=~V_{i}(X)
\end{displaymath} (3.9)

kde $X~=~(x_{1}~,x_{2},\dots,x_{M})$ je vektor aktivačných hodnôt neurónov v celej NN. $V_i$ teda predstavuje zmenu aktivácie neurónu za jednotku času. Ako k tejto zmene prispel iný neurón, môžeme vyšetriť, ak uvažujeme
\begin{displaymath}
\frac{\partial{V_{i}}}{\partial{x_{j}}}~=~\left\{ \matrix{
...
...\geq~0 ~~\forall~j \neq i & ~~kooperačné~~~učenie\cr} \right.
\end{displaymath} (3.10)

Pre konkurenčné učenie platí tzv. zákon "kto vyhrá berie všetko"3.2 a môžeme ho zhrnúť do nasledovných krokov:
  • vstup prichádza do NN
  • signály prechádzajú do nasledujúcej vrstvy
  • neurón s najvyššou hodnotou sa stáva víťazom a je nastavený na $1$ a ostatné neuróny sú nastavené na $0$. Následne sa upravia iba tie SV, ktoré smerujú k "víťaznému" neurónu "i" napr :
    \begin{displaymath}
\Delta w_{ki}~=~w_{ki}+~(-w_{ki}+ou_{h})
\end{displaymath} (3.11)

    kde $ou_{k,i}$ sú stavy príslušných neurónov pri existencii nelineárnych aktivačných funkcií (resp. ich výstupy).
Konkurenčné metódy učenia sa vhodne využívajú pre zámery zhlukovania vstupných dát.

previous next up
CIG Homepage(E-mail us!)