Pri tomto type učenia ide o spracovanie vstupu do NN na základe určitých
zákonitosti. Prakticky to znamená, že NN môžeme počas učenia ponúknuť
(iba) vstup do NN. NN potom sama spracuje a určuje výstup.Z
toho dôvodu nazývame siete, ktoré používajú takúto metódu učenia
tzv. samo-organizujúce sa siete ( self-organising NN). Otázka
ukončenia učenia je založená na nájdení GS NN. Teda NN sa
prestane učiť, ak zmena SV v čase
a v čase
budú
dostatočne malé, t.j. pre matice váh
platí
(3.6)
kde
je dostatočne malá hodnota. NN s nekontrolovaným
učením ukončuje svoju činnosť, ak sa dostane do GS. Tu môžeme hovoriť
o GS a nie o konvergencii NN, lebo nevieme, aký bude výstup z NN.
Vo všeobecnosti rozdeľujeme metódy nekontrolovaného učenia do
dvoch základných typov:
Hebbovo učenie (Hebbian learning)
Kooperačné a konkurenčné učenie (Cooperative and
competitive learning)
Poznámky k jednotlivým typom učenia :
1.
Hebbovo učenie predstavuje prístup, ktorý prvýkrát spomenul
dr.Hebb vo svoje knihe "Organizácia správania". Tieto myšlienky boli
v ďalšom rozpracované do podoby dvoch nasledovných zásad:
ak 2 neuróny na opačných stranách synapsie sú aktivované
naraz (synchrónne), potom SV synapsie sa zvýši.
ak 2 neuróny na opačných stranách synapsie sa aktivizujú v rôzných
časoch (asynchrónne), potom SV synapsie sa zníži alebo .
Takéto synapsie NN, ktoré splňujú spomenuté zásady nazývame
Hebbove synapsie. Globálne potom môžeme Hebbove synapsie charakterizovať
3 nasledovnými mechanizmami:
mechanizmus závislý na čase - stav SV je závislý na stave pred
a postsynaptických neurónov, ktoré sú závislé na čase,
mechanizmus lokálnej definície - stav synapsie má priestorovo-časový
charakter. Synapsie a SV sú nositeľmi informácie a zdrojom ďalšej lokálnej
zmeny. Preto NN s Hebbovými synapsiami sú schopné nekontrolovaného učenia,
mechanizmus interakcie a korelácie - spôsob zmeny SV zaručuje interakciu
medzi pred- a postsynaptickými neurónmi. Tak isto je zaručený korelačný vzťah
medzi spomínanými neurónmi, práve zaručením vlastností Hebbových synapsii.
Matematicky môžeme vyjadriť zmenu SV Hebbových synapsii pre dvojicu neurónov "k"
a "i" ("k" vstupuje do "i") nasledovne :
(3.7)
resp.
(3.8)
Pri takýchto prípadoch je možná saturácia, ale tieto problémy sa riešia
modifikáciou uvedených prístupov. K záveru informatívneho popisu Hebbovho učenia
je treba naznačiť, že v závislosti s horeuvedenými zásadami rozdeľujeme
synapsie do troch skupín a to
Hebbove synapsie
nie-Hebbove synapsie
inverzné Hebbove synapsie
2.
Kooperačné a konkurečné učenie
Majme NN s M-neurónmi, ktoré majú stavy
.
Ak
sledujeme NN z hľadiska dynamiky potom označme
(3.9)
kde
je vektor aktivačných hodnôt neurónov
v celej NN.
teda predstavuje zmenu aktivácie neurónu za jednotku
času. Ako k tejto zmene prispel iný neurón, môžeme vyšetriť, ak uvažujeme
(3.10)
Pre konkurenčné učenie platí tzv. zákon "kto vyhrá berie
všetko"3.2 a môžeme ho zhrnúť do
nasledovných krokov:
vstup prichádza do NN
signály prechádzajú do nasledujúcej vrstvy
neurón s najvyššou hodnotou sa stáva víťazom a je nastavený na
a ostatné neuróny sú nastavené na .
Následne sa upravia iba tie SV,
ktoré smerujú k "víťaznému" neurónu "i" napr :
(3.11)
kde
sú stavy príslušných neurónov pri existencii nelineárnych
aktivačných funkcií (resp. ich výstupy).
Konkurenčné metódy učenia sa vhodne využívajú pre zámery zhlukovania
vstupných dát.