Základná architektúra sietí ART1 je tvorená tromi skupinami neurónov
(viď Obr. 3.1):
1.
Vstupná vrstva (označovaná )
slúži iba na zaznamenanie
hodnôt vstupnej vzorky.
2.
Porovnávacia vrstva (označovaná ), v ktorej sa zisťuje,
či je víťazná kategória dostatočne podobná vstupnej vzorke.
3.
Rozpoznávacia vrstva (označovaná ), aktivácia neurónov
ktorej určuje víťaznú triedu v danom kroku hľadania.
Vrstvy
a
tvoria tzv. krátkodobú pamäť (STM - short
term memory), pretože sa v nich uchovávajú informácie týkajúce sa iba
jednej prezentácie vzoriek, zatiaľ čo linky spájajúce tieto dve vrstvy
úplným obojsmerným prepojením, tvoria dlhodobú pamäť (LTM - long term
memory), keďže uchovávajú informácie o všetkých doteraz naučených
kategóriách. Medzi vrstvami
a
oscilujú signály vyvolané
prezentáciou vzorky na vstupe, a v prípade, že porovnávacia vrstva vyhodnotí, že
odozva rozpoznávacej vrstvy reprezentuje prezentovanú vzorku dostatočne,
nastáva rezonančný stav a následne adaptácia liniek medzi víťazným rozpoznávacím
neurónom a všetkými neurónmi v komparačnej vrstve .
Obrázok 3.1:
Architektúra neurónovej siete ART1
Okrem týchto troch vrstiev neurónov (,
a )
sieť obsahuje niekoľko ďalších špeciálnych neurónov slúžiacich
k riadeniu jej činnosti. Neuróny Zisk1 a Zisk2
sĺúžia výlučne k synchronizácii siete. Ich úlohou je rozhodovať,
kedy sa môžu aktivovať vrstvy
a .
Riadiaci neurón
Reset má úlohu definovanú priamo v algoritme učenia siete.
Tento neurón rozhoduje na základe porovnania vstupnej a
komparačnej vrstvy o tom, či nájdená víťazná kategória
v rozpoznávacej vrstve spĺňa definované kritéria. V prípade, že
kritérium podobnosti splnené nebolo, signál z tohto neurónu zmrazí
aktuálneho víťaza vo vrstve
na celý zvyšok prezentácie
danej vzorky, čím umožní pokračovať v hľadaní lepšej triedy,
prípadne vytvoriť triedu novú.
Na obrázku sú informačné linky označené bielymi a riadiace linky
čiernymi šípkami. Každá čierna čiara, aj keď to na obrázku nie je
vyznačené, predstavuje linky od všetkých, resp. ku všetkým neurónom
vrstvy, z alebo do ktorej smeruje.
Základnou bázou, na ktorej sú siete ART postavené, je konkurenčné
učenie (competitive learning), ktoré sa uskutočňuje medzi vrstvami
a .
Neuróny vrstvy
majú okrem vstupov
z vrstvy
aj záporné prepojenia medzi sebou a kladnú spätnú
väzbu na seba samých, čo spôsobí, že neurón, ktorý má najväčšiu
hodnotu aktivácie potláča aktiváciu neurónov ostatných, až kým sa
po niekoľkých propagáciách aktivácia všetkých ostatných neurónov
neustáli na nule. Linky vedúce k víťaznému neurónu sa potom
nastavia na takú hodnotu, že pri opakovanej prezentácii danej
vzorky bude aktivácia víťaza ešte väčšia. Takéto správanie sa
siete sa nazýva tiež víťaz berie
všetko (winner takes all) .
Učiaci cyklus sa začína spracovaním vstupnej vzorky
vo vrstve .
Neurón Zisk1 v ďalšiom kroku
zabezpečí, že vzorka sa nezmenená dostane do porovnávaciej vrstvy.
Tento neurón má jednotkovú hodnotu na výstupe iba v prípade, že na vstupe
je nenulová hodnota a zároveň nie je aktivovaný ani jeden neurón
vo vrstve .
A keďže neuróny vo vrstve
sa aktivujú
podľa tzv. Pravidla 2/3 , ktoré vraví že neurón je aktívny
práve vtedy, ak sú aktívne dva z jeho troch vstupov ( Zisk1, ,
), za daného stavu (vrstva
neaktívna,
Zisk1 aktívny, vrstva
obsahuje vstup) sa vstup
nezmenený skopíruje do vrstvy .
Vrstva
je v smere zdola nahor plne prepojená s vrstvou
.
Týmito prepojmi je vzorka propagovaná ďalej
k porovnávacím neurónom. A práve tu nastáva konkurenčné učenie,
takže sa nájde práve jeden víťazný neurón, ktorého výstupná hodnota sa
nastaví na 1, výstupné hodnoty ostatných sa vynulujú.
Týmto bola predbežne určená trieda, o ktorej sieť
,,predpokladá'', že by do nej mala byť zatriedená prezentovaná
vzorka. Čiže, ak máme vo vrstve
neurónov, neaktívnych
bude práve
z nich, a aktívny bude iba jediný víťaz. Táto
aktivačná vzorka je spätne propagovaná cez linky spájajúce vrstvy
a
zhora nadol.
V tomto momente je už ale výstupná hodnota neurónu Zisk1 nulová, keďže vo
vrstve
je už jeden neurón aktívny. Takže vo vrstve
budú teraz aktivované iba tie neuróny, ktoré získali pozitívny
signál zároveň od im zodpovedajúceho vstupného neurónu, ako aj od
víťaza vo vrstve .
Na začiatku učenia sú váhy všetkých liniek inicializované na
hodnotu 1. To znamená, že ak v rozpoznávacej vrstve vyhral predtým
nepoužitý neurón, v porovnávaciej vrstve sa opäť objaví nezmenená
vstupná vzorka.
V prípade, že víťaz
je už naučený na klasifikáciu nejakej
inej vzorky, sú váhy niektorých od neho vedúcich liniek nulové, čo
znamená, že zodpovedajúce neuróny vo vrstve
sa neaktivujú,
aj keď zo vstupu k ním prichádza jednotkový signál. Z toho
vyplýva, že
vektor reprezentovaný porovnávacou vrstvou tvorí vždy podmnožinu
vstupného vektora.
Teraz musí sieť rozhodnúť o tom, či predpokladaná trieda skutočne
klasifikuje prezentovanú vzorku. To sa deje porovnaním podobnosti
vektorov
a .
Ak sa zistí, že zhoda vektorov
a
je dostatočne
veľká, nasleduje úprava váh medzi vrstvami
a .
Váhy liniek smerujúcich do
sa nastavia tak, aby bola pri
opakovanej prezentácii danej vzorky víťazná trieda zvolená priamo.
Dolesmerujúce linky sa nastavia na rovnaké hodnoty, aké majú
aktivácie neurónov vo vrstve .
To znamená, že do týchto váh
sa uloží vzorka tvoriaca prienik medzi aktuálnou vzorkou a
pôvodným klasifikačným kódom víťaznej triedy.
V prípade, že podobnosť vektorov
a
nie je
dostatočná, aktivuje sa Reset , ktorý spôsobí zmrazenie
aktuálneho víťaza na zvyšok prezentácie, čo znamená, že jeho
výstupná hodnota ostane až do jej konca nulová. Tým sa sieť dostala do
stavu zhodného s počiatočným a celý cyklus sa opakuje aktiváciou
neurónu Zisk1, skopírovaním vstupu do porovnávacej vrstvy atď., až
kým sa nenájde zodpovedajúca klasifikačná trieda, ktorá vygeneruje
dostatočne podobný porovnávaci vektor ,
alebo kým sa
neodskúšajú všetky možné triedy, a ani jedna z nich nesplní
kritérium podobnosti, čo znamená, že k dispozícii nie je
dostatočné množstvo tried.
Stručne sa algoritmus učenia ART1 dá zhrnúť do týchto bodov:
1.
prezentácia novej vzorky
2.
nájdenie víťaza vo vrstve
3.
otestovanie navrhovaného víťaza vo vrstve
4.
v prípade, že test zlyhal a vo vrstve
sú ešte
neotestované neuróny, zmrazenie víťaza a prechod na
bod 2, inak koniec