next 5.3 Metóda hlavných komponentov
previous 5.1.1 MAXNET
up 5. Nekontrolované učenie na FF NN
Obsah


5.2 Kohonenove siete

Kohonenove siete predstavujú veľmi dôležité rozšírenie konkurenčného učenia. Biologické systémy majú podobný tvar hlavne vo svojej percepčnej časti - oku. Rozšírenie konkurenčného učenia spočíva v tom, že sa pripúšťa princíp viacerých víťazov - multiply WTA. Ďalej výstup z takejto NN je geometricky usporiadaný do nejakého útvaru napr. vedľa seba, obdlžníka, a teda existuje možnosť určenia suseda. Túto vrstvu nazývame Kohonenovou vrstvou.

Obrázok 5.4: Typická topologia Kohonenovej NN
\begin{figure}
\begin{center}
\epsfig {file=img/54.ps}
\end{center}
\end{figure}

Súčasne sa samotné zhlukovanie organizuje takým spôsobom, že susedné neuróny resp. SV, ktoré k nim smerujú, majú podobné hodnoty a tie, ktoré sú ďalej od seba, majú viac rozdielne hodnoty. Príčinou toho celého je zavedenie tzv. susednej funkcie ${\bf\Lambda_{ij}}$. Vo väčšine prípadov ide o funkciu v tvare :
\begin{displaymath}
\Lambda_{ij}~=~h(t).e^{{(d_{j})\over {r_{i}(t)}}^{2}}
\end{displaymath} (5.14)

kde $h(t)$ je adaptačná výška, $d_{j}$ je vzdialenosť medzi neurónmi v Kohonenovej vrstve a samotné $r(t)$ predstavuje polomer priestorového susedstva v iterácii $t$. Takáto funkcia môže byť vyjadrená v tvare mexického klobúka, ako je uvedené na obr.  5.5.

Obrázok 5.5: Možný tvar funkcie susednosti $\Lambda _{ij}$
\begin{figure}
\begin{center}
\epsfig {file=img/55.ps}
\end{center}
\end{figure}

Potom nastane modifikácia vzorca (5.6) do tvaru :
\begin{displaymath}
\Delta w_{ij}(t)~=~-\gamma \Lambda_{ij}(w_{ij}(t)-x_{j}^{k}(t))
\end{displaymath} (5.15)

a v konečnom dôsledku bude výpočet novej hodnoty SV mať tvar5.7 :
\begin{displaymath}
w_{ij}(t+1)~=~w_{ij}(t)+\gamma \Lambda_{ij} (x_{j}^{k}(t)-w_{ij}(t))
\end{displaymath} (5.16)

Cez túto funkciu susednosti sú teda spojené jednotlivé neuróny v geometricky usporiadenej výstupnej vrstve. Potom graf, ktorý bude obsahovať jednotlivé rozdelenia váh bude mať v nasledovné možné tvary uvedené na obr. 5.6, 5.7 a 5.8.

Obrázok 5.6: Stav SV pri iniacializácii z intervalu $<-1,1>$
\begin{figure}
\begin{center}
\epsfig {file=img/56.ps}
\end{center}
\end{figure}

Obrázok 5.7: Stav SV po určitej dobe učenia $t$
\begin{figure}
\begin{center}
\epsfig {file=img/57.ps}
\end{center}
\end{figure}

Obrázok 5.8: Stav SV na konci učenia,v stave GS, keď vstupné vzorky boli rovnomerne rozdelené
\begin{figure}
\begin{center}
\epsfig {file=img/58.ps}
\end{center}
\end{figure}

Je nutné si uvedomiť, že uvedené grafy zobrazujú situáciu SV len z dvoch vstupov. V prípade, ak je vstupov viac je potrebné pre potreby vizualizácie graficky zvýrazniť dvojice . Zobrazenie v trojrozmernom zobrazení je dosť zriedkavé.

previous next up
CIG Homepage(E-mail us!)